Undervisningen foregår på lavt vand med deltagelse af et barn og en voksen.
Målet med undervisningen er:
- At børnene bliver fortrolige med vand gennem tilvænningsøvelser og leg, hvor en forældre støtter og hjælper til efter behov.
- At give barn og forældre en sjov og fælles vandoplevelse.
Undervisningen er planlagt med udgangspunkt i de 4 grundlæggende færdigheder, som barnet skal kunne beherske, før det kan lære at svømme:
- Elementskift, som handler om tryghed ved at skifte element mellem kanten, vandet, legeredskaber og bunden. Det øver vi ved at hoppe, trille, løbe og springe i vandet på forskellige måder, ligesom vi sætter af fra kanten og bunden.
- Vejrtrækning, som handler om tryghed ved at få hovedet under vand og have kontrol over indånding, udånding og det at holde vejret.
- Balance, som handler om krop-pens statiske og dynamiske balance i vandet. Her øver vi eksempelvis at flyde og sætte af fra kanten som en raket.
- Bevægelse, som er evnen til at kunne skabe fremdrift i vandet ved eksempelvis hundesvømning eller rotation.
|
|
|